pondelok 4. apríla 2011

Dungeons & Desktops

Súbor kníh nejakým spôsobom sa venujúci hrám sa v mojej knižnici pomaly rozrastá. Dungeons & Desktops je ďalšia kniha venujúca sa histórií počítačových hier. Tentoraz zameraná na jeden konkrétny žáner – počítačové role-playing hry. Teda žáner, ktorý je môjmu hernému srdcu najbližší. Autorom knihy je Matt Barton a svojim spôsobom je D&D knižná verzia rozšírením jeho článkov, ktoré si môžete nájsť na gamasutre.


Kniha je v pevnej väzbe, čiže žiaden lacný paperback, na druhej strane to trošku zvýšilo jej cenu. Neľutujem však. Dungeons & Desktops je totiž veľmi dobre napísaná a snaží sa celý žáner popísať od jeho začiatkov až po modernú súčasnosť (čo je v prípade knihy zhruba rok 2007 – odvodzujem od odkazu na skoré vydanie prvého datadisku k Neverwinter Nights 2). Prvá kapitola sa zaoberá tým, čo vlastne je počítačové RPG, snaží sa nájsť nejaké spoločné body, ktoré tento žáner definujú a zároveň ho konfrontuje s ďalšími príbuznými žánrami. Teda druhmi hier, s ktorými býva často tento žáner spájaný, resp. s ktorými má isté spoločné prvky: adventúry, strategické hry, MUDy a MMORPG.

Nasleduje výborná zhrňujúca kapitola o pôvode CRPG a teda žánrových koreňoch v jeho papierovej forme. A napokon hry rozdelené do šiestich vekov alebo dôb. Od počiatku – teda tzv. Temnej doby (Dark Age), až k modernej súčasnosti (Modern Age). Začína sa samozrejme sálovými počítačmi a postupne sa prechádza na tie tzv. „domáce“. V každej kapitole nájdeme potom popísaných niekoľko kľúčových hier i niekoľko odvodených, už nie tak úspešných pre jednotlivé doby. Niektoré popisy sú bohatšie (pri významnejších hrách) i s akýmsi osobným pohľadom na vec, teda sa autorovým postojom k hre, iné sú skromnejšie a skôr dokladajú existenciu hry akoby sa do nej autor hlbšie ponáral.

Samozrejme, kniha nie je nafukovacia a tak v nej nie je každá božia vydaná CRPG hra v anglicky hovoriacom svete. Avšak nachádza sa v nej veľká väčšina tých významných hier. Občas ma dokonca i zarazilo ako sa autor k niektorým hrám vyjadril, resp. aké boli ich prijatie zahraničnou kritikou – čo spomínam napríklad pri Ravenlofte a jeho pokračovaní, prijatom neutrálne až možno nevšímavo. Kým z môjho pohľadu – českých a slovenských recenzií – sa mi zdá, že ohlas na tieto hry bol viac ako pozitívny. Ale o to sa lepšie konfrontuje náš stredoeurópsky pohľad s tým západným. A podobných „konfliktov“ s mojim vnímaním a vnímaním (resp. poznatkami) autora som pri rôznych hrách našiel niekoľko. O to je však knižka prínosnejšia, keďže našincovi svojim spôsobom trochu rozšíri pohľad na žáner.

Napokon autor venuje aj priestor MMORPG hrám, ktoré sa stali súčasťou počítačovej hernej scény a s ňou dnes pevne späté. V tejto kapitole ma pobavil i citát z manuálu k Ultime Online, ktorý vybádal hráčov aspoň k pokusu o nejaký role-play. Kde nádherne vidieť, že sa autori Ultimy snažili o akýsi „autentickejší“ zážitok vo svojom svete. Bohužiaľ realita je iná...

Nechajme však kritiku jednej žánrovej odrody na inokedy. Podstatné je, že Matt Barton stvoril naozaj veľmi dobrú knihu o histórii jedného žánru. Obsahuje všetko podstatné, je prehľadná a zrozumiteľne napísaná. Navyše, mať ju tak pred rokom, veľmi by mi pomohla v tvorení mojej prednášky o kľúčových hrách žánru.

Nie nadarmo som spomínal CRPG hry vydané v anglicky hovoriacom svete. My, tu doma, vieme, že i u nás sa vytvárali CRPG hry. Samozrejme, že tie v tejto knihe nenájdeme s jedinou, slovenskou, výnimkou (keďže hra vyšla aj v zahraničí) – Kult: Heretic Kingdoms, v kapitole kde sa hovorí o následníkoch Diabla. Hra je tam spomínaná v celkom pozitívnom svetle a zároveň mi potvrdila jedno: čo si u nás nespravíme, to za nás v zahraničí nespraví nikto. Čo ma prinútilo vytvoriť si vlastný (zatiaľ len zoznam) českých a slovenských CRPG hier. Prečo len zoznam? Nuž, nájsť hry je jedna vec a poznať ich tak, aby získali aspoň minimálny popis, vec druhá. Preto teraz priložím i onen zoznam a budem rád, za každú pripomienku, či poznámku. Diskusiu, prečo niektorá hra do neho nepatrí, na ktoré hry som ešte zabudol, pretože akosi neverím, že sú všetky atď.



Pracovný zoznam českých a slovenských CRPG

Názov hry, rok vydania, vydavateľ; autor
Systém
Poznámka: V poznámke som uvádzal len vlastné postrehy k hre, čo o nej viem, čo o nej neviem atď. Nemá sa zatiaľ jednať o definitívny popis hry.

Adventurer 1991 Proxima Software; T&t, GCC, AL
Kde som hru našiel: worldofspectrum.org
Systém: ZX Spectrum 48K

Poznámka:
Adventurer je zatiaľ najstaršia RPG hra, ktorú sa mi podarilo dohľadať. Samozrejme, to neznamená, že v skutočnosti aj najstaršou je. Čo som mal možnosť posúdiť z krátkeho hrania, je Adventurer klasický "dungeon crawler", v ktorom hráč kontroluje jednu postavu. Tá má nejaké potreby, takže v duchu klasík musí i čosi pojesť. V podzemí potom postupne nachádzate predmety, zbierate, ukladáte do inventára a ďalej s nimi manipulujete.

Hlava Kasandry 1993 Neznámy; Let Disk
Systém: Atari ST

Poznámka:
Túto hru si pamätám najmä z jej recenzie v časopise Excalibur, bohužiaľ z nej neviem presne určiť nakoľko je košér zaradiť hru do kategórie CRPG. Je tu hlavne preto, lebo som ju našiel i v zozname www.rpghry.cz


Mezi věžemi 1994 E.S.A. Productions; Gama Software
Systém: ZX Spectrum 128K

Poznámka:
Na túto hru som narazil na stránke zx-spectrum.cz. Tam nájdete aj detailnejší popis hry.

Anatema 1995
Systém: PC

Poznámka:
Anatema bola slovenská hra, kde sa postava pohybovala plynulo. V jednej dobovej recenzii (Riki 15 12/95) sa pohyb často prirovnáva k hre Doom. Hráč sa stáva zbojníkom Esiessenom, ktorý sa ocitá v podivnom, zakliatom zámku. Háčik bude v tom, ako sa dostať von. Na to bude musieť vyriešiť množstvo hádaniek a rébusov. Zaradenie medzi RPG tu však (ako pri niektorých ďalších hrách) je skôr otázne. Podľa všetkého sa totiž v hre nevyskytuje žiaden systém vývoja postavy.


Magic Island - The Scret of Stones 1995 Signum; Arda Team
Systém: Amiga

Poznámka:
Ďalší z klasických dungeonov, ktorý sa tešili v našich luhoch a hájoch veľkej popularite. Lenže ako človek, ktorý Amigu videl hlavne u kamarátov nemôžem posúdiť jeho kvality, preto len odkážem na dobrý článok, ktorého autorom je Dave de Sade.

Ďalšie zdroje:
Score 2/96
Amiga Review
HOL

Rytíři Grálu 1996 Vochozka Trading; Centauri Production
Systém: PC

Poznámka:
Rytíři Grálu sú zaujímavou hrou. Svojim spôsobom sa jedná o veľmi priemernú hru, avšak u nás sa teší istej popularite. Mala istý „smrad“ tradičného dungeonu, avšak mnoho vecí v nej nebolo úplne dotiahnutých k dokonalosti.

Ve Stínu Magie 1996 Neznámy; Division
Systém: Amiga

Poznámka:
Klasický dungeon, ktorý patrí (z mojej strany) opäť do kategórie predchádzajúcej – teda viem o existencii tejto hry, ale z vlastnej skúsenosti vám o nej veľa nepoviem. Opäť však pomôže vyššie spomínaný článok od Davea.

Ďalšie zdroje:
Level 3/96
Amiga Review

Asmodeus 1997 Vochozka Trading; No Sense
Systém: PC

Poznámka:
Zaujímavý mix adventúry a RPG, avšak skôr s príklonom k onej adventúre.

Prokletí Eridenu 1997 Zima Software; Napalm Soft.
Systém: PC

Poznámka:
Nepodarený dungeon, veľmi, ale veľmi nepodarený – to je jediné čo si z toho pamätám. Možno hre krivdím, ale také sú moje spomienky.

Vzbura Dónskych rytierov 1997 Neznámy; Emerald Software
Systém: PC

Poznámka:
97 rok nebol pre niektoré hry šťastným. Ani Vzbura Dónskych rytierov nepatrí k tomu najlepšiemu, čo môžeme v tomto žánri nájsť. Pokus o klasický dungeon. Napriek tomu, stále pasiem po originálke, rovnako ako u ostatných tu spomínaných hier.

Brány Skeldalu 1998 Cenega; Napoleon Games
Systém: PC

Poznámka:
Veľmi slušná záležitosť. Vydarená najmä z hernej a atmosferickej stránky. Špecifické grafické stvárnenie urobilo svoje. V dnešnej dobe síce možno dialógy a celkovo písaný text pôsobia trochu kŕčovito, avšak Brány Skeldalu do dnes patria ku kvalitným dungeonom.

Kult: Heretic Kingdoms 2004 Neznámy; 3D People s.r.o.
Systém: PC

Poznámka:
Zaujímavý a v mnohom originálny Diablo klon, ktorý si svoje miesto zaslúžil i v knihe Dungeons & Desktops. Ťažko povedať, čo mu stálo vo väčšej popularite a známosti vo svete. V každom prípade patrí Kult k vydareným hrám.

Neverend 2005 Neznámy; Mayhem
Systém: PC

Poznámka:
Strana nepopísaná, absolútne o nej nič neviem – bude treba naštudovať.

Gods - Lands of Inifnity 2006 Neznámy; Cypron Studios
Systém: PC


Poznámka:
Opäť raz veľmi kontroverzne prijatá hra. CRPG s takmer tradičnými ťahovými súbojmi, preddefinovanou hlavnou hrdinkou, na mnohých miestach s veľmi slovanskou atmosférou (čo osobne považujem za plus), ktorá sa však nevyhla množstvu nepríjemných bugov.

Undercroft 2006 Rake in Grass; Rake in Grass
Systém: Pocket PC, PC, iPhone

Poznámka:
Zjavenie z čistého neba. Tradičný dungeon, ktorý má vychytanú, vybalansovanú hrateľnosť, nádhernú kreslenú retro grafiku, jediné čo chýbalo bola hudba (iPhone verzia už hudbu má). Osobne som túto hru hral vo verzii PC – v malom okne, avšak stálo to za to. Bohužiaľ, zdá sa, že sa k tomuto „portu“ už Rake in Grass na svojich stránkach nehlásia, čo je večná škoda.

Numen: Contest of Heros 2009 Cinemax
Systém: PC

Poznámka:
Gréckymi bájami a povesťami inšpirované RPG založené na súbojovom systéme veľmi podobnom ako v množstve MMORPG hier. Napriek zaujímavému potenciálu, dopláca hra práve na kopírovanie MMO systému a stáva sa nezábavnou príliš skoro po začiatku.

Inquisitor 2009 Cinemax
Systém: PC


Poznámka:
Zatiaľ som nemal tú česť, avšak ohlasy sa držia prevážne v pozitívnej rovine.

Legie 2009 Sudokop
Systém: PC
Freeware(?)

Poznámka:
V celku vydarený nezávislý mix adventúry a RPG.

Cardhalia 2008 Calimero Industries Inc.
Systém: PC
Freeware

Poznámka:
Nepochybujem o tom, že je Cardhalia veľmi kvalitnou CRPG. Je výborná. Avšak problém je, či do tohto zoznamu zaraďovať freeware hry. Cardhalia je však tak dobrá, že tu skrátka musím spraviť výnimku, pretože tá hra má všetky kvality starých-dobrých dungeonov. Len škoda tej nemožnosti vytvoriť si vlastnú družinu. :-)

10 komentárov:

  1. Poznámka k poznámce u Undercroftu. iPhone verze už hudbu má. (Je mimochodem na app store zdarma.)

    OdpovedaťOdstrániť
  2. Knizka vypada velice zajimave, zvazim jeji zakoupeni, diky za tip :) Jo a na gamasutre je k precteni cela 5. kapitola
    http://www.gamasutra.com/view/feature/3674/book_extract_dungeons_and_.php

    OdpovedaťOdstrániť
  3. Fú, Mick, knihu si kúpil cez amazon?
    Škoda že sa takáto vec nedistribuuje aj u nás.

    Ja len k vzbure "Dónksych" rytierov - máš tam preklep :)
    A som rád že si sa rozhodol spomenúť i Cardhaliu, zaslúži si to.

    OdpovedaťOdstrániť
  4. NinjaZen - dik, info o hudbe doplnene :)

    Grippa - dik, opravene. Nekupoval som to cez amazon, ale jeden obchod, kde sa da platit cez paypal. Len sa musim pozriet na nazov - ked sa vratim zo skoly/prace :)

    OdpovedaťOdstrániť
  5. Vdaka za info aj link, do toho urcite idem.

    A mam jednu dobru spravu: po 4 rokoch hladania sa mi podarilo ziskat originalku Anatemy, uz ju mam doma a na starom zeleze funguje bezproblemovo. Coskoro ju pridam aj na oldgames.sk. Ale k cRPG by som ju zrejme nezaradil, je to cista FPS adventura, kde ide o pracu s inventarom, pouzivanie veci, rozhovory a logicke minihry (jednoobrazovkove hlavolamy)...

    OdpovedaťOdstrániť
  6. Vďaka za adresu. To naozaj shipping je zadarmo? wau. A cena je dobrá.

    OdpovedaťOdstrániť
  7. Kniha je uz aj na Martinuse za 35,74.

    http://www.martinus.sk/?uItem=104204

    OdpovedaťOdstrániť
  8. Ad Martinus.sk - typicky obchodnik, jeho cisty zisk na tejto knihe je 40% ! a este si pyta aj postovne. Uz ked to mozu nakupovat tak lacno, co nespravia aspon nejaku vyhodnu akciu, nestacila by im nizsia marza? Skoda reci...

    Knihu mam uz doma z BookDepository za rovnych 26,06 euro a postovne je naozaj zdarma.

    OdpovedaťOdstrániť
  9. DJ - mas pravdu. No ja som rad aj za ten Martinus, pretoze zatial nemozem platit za veci mimo uzemia Slovenska. Ale inak plne suhlasim.

    OdpovedaťOdstrániť