utorok 18. mája 2010

Prírastok: Lands of Lore II - Guardians of Destiny

Keď pominieme real-time stratégie, s ktorými sa Westwood Studios navždy zapísali do histórie počítačových hier, je tu celý rad kvalitných titulov, ktoré spadajú pod iné žánre. Medzi inými to bol simulátor lietania na drakovi DragonStrike (ešte ako Westwood Associates), zaujímavé RPG Hillsfar, či neskôr legendárne Eye of the Beholder. Už ako Westwood Studios potom vydali svoje najznámejšie hry, jednak adventúrnu sériu Legend of Kyrandia, vynikajúci Blade Runner, či sériu Lands of Lore.
Práve Lands of Lore bola pokračovaním práce, ktorú Westwood začal už v časoch Eye of the Beholder. Bola to však svojim spôsobom trochu špecifická hra, odohrávajúca sa vo vlastnom svete, nezávislom na nejakom známom hernom systéme. Mala svoje čaro, bola akýmsi skĺbením kúzelného grafického spracovania Kyrandie (ono vlastne v oboch sériach sa našiel odkaz na tú druhú - v Guardians of Destiny bol malý odkaz na Kyragem a v druhej Kyrandii bolo možné nájsť listy, ktoré písala Scotia, čo mohlo naznačovať, že obe hry sa odohrávajú v rovnakom svete, len na rôznym miestach) a už spomínanej hry Eye of the Beholder. Päť rokov po prvej Lands of Lore prichádza pokračovanie, ktoré mnohých prekvapí, nejedného hráča znechutí a ďalší príjmu nový štýl, ktorým sa Westwood vydal.

Preč sú štvorce, po ktorých sa hráč pohyboval, namiesto toho je tu voľný pohyb do všetkých strán. Preč je nádherne kreslená grafika, i keď stále ostáva istý špecifický grafický štýl, dvojrozmerná grafika sa mieša so živými, digitalizovanými hercami. Preč je i celá hráčska družina, namiesto toho budeme sledovať a ovplyvňovať osud jednej postavy - Luthera, syna čarodejnice Scotie. Na začiatku väzneného v hrade Gladstone, pretože je považovaný za člena Temnej armády, keďže ho sužuje nepríjemná kliatba - náhodne mení svoju podobu na monštrum, jašteričku a svoju vlastnú. Cesta za zrušením kliatby, bude samozrejme zároveň i cestou za záchranou sveta...teda vlastne môže byť. Hráčove správanie, resp. voľby totiž môžu viesť k niekoľkým koncom v dvoch možných rovinách: dobro a zlo.

V dobách svojho vydania sa mi hra páčila ako graficky (čo nemusí byť pravidlom), po hudbonej, tak i príbehovej stránke. A to som prosím túto hru hral iba v jazyku nemeckom (i keď to bolo v časoch, keď som ešte ovládal nemčinu slovom aj písmom :-) ). Nemeckú verziu mám samozrejme stále doma, avšak bola to len verzia bez krabičky, manuálu a oblau - skrátka len CD-čka v papierových obaloch, preto som sa už dlhší čas obzeral po normálnej krabicovej verzii. Za necelých 14 euro sa to konečne podarilo, a tak mám teraz kompletnä krabicovú sériu (pravda prvý diel "len" White Label). Čo treba na adresu "Guardians of Destiny" povedať je, že i po tých rokoch vyzerá celkom k svetu. Pravda, jej 3D svet je trochu viac geometrický než sme v dnešnej dobe zvyknutý, avšak na hru sa stále dobre pozerá (okrem toho, konečne som ju počul v originálnom znení :-) ).

Spúšťanie pod WinXP
Pravda, stále som neprešiel na novší operačný systém, zatiaľ tu neexistuje nutnosť, avšak ak sa to raz stane, bude zaujímavé testovať všetky hry spätne. Tentoraz sa nám zo z púštania stal trochu malý oriešok. Hra by mala byť spustiteľná ako pod DOS, tak aj Windows 95. Logicky som najprv skúsil inštaláciu pre Windows 95, tá však nefungovala, keďže inštalačný program po inicializácii pustil aj tak DOS program, čo samozrejme pod WinXP ostalo bez odozvy. Nepomohlo ani nastavenie kompatibility.

Inštalácia cez DOSBOX tiež neprebehla tak ako mala, a to i napriek tomu, že všetky dostupné zdroje hlásili viac-menej bez problémovú inštaláciu. V zálohe bolo ešte MS Virtual PC, avšak túto možnosť nemám príliš rád, len málo hier v nej funguje tak akoby si človek predstavoval. Inštalácia sa akosi bránila spusteniu hlásením o nemožnosti nájsť akýsi "rečový" súbor na disku. Internetové rady v tomto tiež veľmi nepomohli, pretože to vyzerá, že sa automaticky predpokladá "záložná kópia" disku namiesto originálu. A tak sa väčšina rád týkala správneho "mountnutia" obrazu disku ako nejakej relevantnej rady.

Nakoniec som v poslednej zúfalosti prekopíroval súbory z prvého CD, z adresára \INSTALL\ do mnou pripraveného adresára Lands of Lore 2, nastavil kompatibilitu na Windows 95 (bez nej sa zasekávali in-game videá) a klikol na spúšťací súbor. Hra beží, intro krásne beží, po intre sa dostávam do hry a začínam sa predierať prvými jaskyňami. Skúška dopadla dobre, za tú polhodinu hra nespadla, ani nejavila žiadne známky nestability. Treba však dodať, že pri takejto neštandardnej "inštalácií" neviem čo hra urobí, keď sa bude príbeh posúvať ďalej, zmeniť disk (hra je na štyri CD), prípadne či sa nesekne v nejakom inom úseku.

Stav obalu
Celé balenie hry je vo výbornej forme, prakticky vyzerá akoby bolo len staré len tri roky, pritom hra už má 13 rokov. Obsahuje všetko potrebné, vrátane menej podstatných detailov ako reklama na ďalšie Westwood tituly a samozrejme nesmie chýbať i obligátny manuál. Na CD nosičoch som nezaznamenal žiadne škrabance, čo je tiež dobré znamenie.

Informácie o hre:
Názov: Lands of Lore: Guardians of Destiny
Rok vydania: 1997
Vývojári: Westwood Studios
Druh: role-playing game

3 komentáre:

  1. LOL2 mám shodou okolností také originál (teda pouze CD v původním obalu, nikoliv krabici) a mám na to docela blbý vzpomínky. Hra měla hromadu světlých momentů a zajímavou atmosféru, ale jako celek mne nikdy nepřesvědčila k dohrání, nemluvě o tragikomických FMV. Škoda.

    OdpovedaťOdstrániť
  2. S LOL2 som pri poslednom pokuse nemal ziadne problemy (na rozdiel od LOL3), pod XP bezi ako hodinky. Na webe som napisal aj strucny popis ako na to (staci kompatibilta95 pri instalacii).
    Samozrejme po instalacii doporucujem este patch na v1.30.

    http://www.oldgames.sk/game/lands-of-lore-2-guardians-of-destiny/download/5447/

    OdpovedaťOdstrániť
  3. DJ - jo, to som prave skusal a neuspesne - netusim preco. Ale hovorim, v konecnom dosledku zatial funguje :)

    OdpovedaťOdstrániť